JAK OPANOWAĆ DRESS CODE? – ZASADY BUSINESS CASUAL
Smart casual to połączenie komfortowych i eleganckich elementów garderoby.
Jest modowy, a zarazem elegancki, noszony z pewną nonszalancją.
Balansując między luzem a elegancją, business casual pozwala nam w pracy czuć się bardziej swobodnie.
Pamiętajmy jednak o pierwszym wrażeniu — nie chcemy przecież nikogo przestraszyć lub wprowadzić w zakłopotanie naszą stylizacją !!!
Jeśli zastanawiacie się, czy na waszym stanowisku możecie sobie pozwolić na business casual, to zazwyczaj określone jest to w umowie o pracę lub w regulaminie wizerunkowym firmy.
Poniżej przedstawiam szczegółowe wskazówki, jak w praktyce wygląda taki strój oraz jakie elementy są w nim niezastąpione lub niewskazane… (czasami fantazja ponosi nas za bardzo ;).
SPODNIE
Proste fasony, chinos, cygaretki — mogą być bez kantu, delikatne kolory lub wzory.
Dżinsy — gładkie, bez przetarć/dziur, prosty fason, długie lub 7/8.
(Pamiętajmy, że dżinsy są na końcu w hierarchii spodni w business casual, zawsze łączmy je z marynarką lub elegancką koszulą, nabiorą wtedy bardziej biznesowego looku)
W sezonie letnim śmiało możemy sobie pozwolić na szerokie długie spodnie wykonane z naturalnych tkanin: len, wiskoza, cupro, lyocell, bawełna.
Uwaga na rybaczki, krótkie spodenki oraz zbyt duże kontrastowe wzory i kolory, które nie wpisują się w business casual!!!
Zwracajmy uwagę również na to, aby spodnie nie były zbyt obcisłe lub by nie miały za niskiego stanu. Bielizna absolutnie nie może wystawać ze spodni ani odznaczać się na nich kolorem czy fakturą!!!
BLUZKI / TOPY / KOSZULE
Koszula w business casual daje nam spore pole do popisu. Możemy postawić na intensywny kolor, modny wzór lub kreatywny fason. Pamiętajmy jednak aby modną bluzkę przełamać stonowanym dołem.
W eleganckiej koszuli śmiało możemy podwinąć rękawy, co nada jej lekkości. W przypadku koszul, topów i bluzek polecam zwrócić uwagę na tkaninę — dla poczucia własnego komfortu polecam wybierać te naturalne: jedwab, wiskozę, bawełnę, len.
Uwaga na dekolt, bardzo ważne, aby nie był zbyt głęboki oraz na odkryte ramiona — nie wpisują się bowiem w business casual.
Pod białe koszule zawsze zakładamy cielistą bieliznę, która w żadnym wypadku nie może wystawać lub przebijać spod bluzki (nawet ta najpiękniejsza koronkowa).
SPÓDNICA / SUKIENKA
Zarówno spódnice, jak i sukienki nie mogą być zbyt krótkie, maksymalnie 5 cm nad kolano.
Unikajmy zbyt mocno zdobionych, połyskujących nazbyt fantazyjnych tkanin oraz fasonów.
Idealnie sprawdzą się fasony ołówkowe, delikatne plisowania lub fason trapezowy.
Świetnym typem sukienki do biura będzie szmizjerka — sukienka koszulowa lub dzianina w formie tuby. Bardzo często w takich sukienkach są rozcięcia, pamiętajmy wtedy, by nie było ono zbyt głębokie.
Nie zapomnijmy o doborze odpowiedniej bielizny, tak, aby była zupełnie niewidoczna.
Szczególnie w sukienkach bardzo często widać źle dopasowany biustonosz, zbyt nisko opadający biust.
Wspomnę tutaj, że poprawnie dobrany biustonosz u profesjonalnej brafitterki przekłada się niezwykle skutecznie na ogromny komfort dla nas samych — bardzo polecam taką wizytę, jest niesamowita różnica w postawie sylwetki, komforcie, odciążeniu kręgosłupa. Całe dnie spędzamy w bieliźnie, a niestety bardzo rzadko jest ona dobrana profesjonalnie do naszego rozmiaru i potrzeb. Myślę, że poświęcę cały osobny wpis na ten temat, natomiast szczerze zachęcam do spotkania z brafittierką, ponieważ sama z doświadczenia wiem, jaka jest ogromna różnica i komfort w noszeniu bielizny po takim spotkaniu. Dbajmy kobietki o nasze kochane biusty.
ŻAKIET
Uważam, że jest to absolutny „must have” w naszej szafie do komponowania stylizacji business casual.
Łączymy go z każdą częścią garderoby od spodni przez spódnice do sukienek.
Może nadać elegancji naszej stylizacji — bardziej klasyczny stonowany model do dżinsów — jak również dodać jej lekkości oraz luźniejszego looku.
W business casual możemy pozwalać sobie na mniej formalny fason żakietu, mamy większą swobodę w doborze:
Fasonu — taliowane / proste/ przedłużane/ krótkie/ z baskinką,
Koloru — kolor dobieramy do całości stylizacji, wybieramy raczej stonowany, pastelowy, nie powinien być zbyt jaskrawy, przesadnie kolorowy, czy nazbyt fantazyjny, ani nabłyszczany.
Idealnym wyborem będzie żakiet w kratę lub pasy. Dodatkowo lekkości nada lekko podwinięty rękaw.
Świetnym dodatkiem do żakietu jest jedwabna apaszka, nadaje wyjątkowy look stylizacji oraz podkreśla naszą indywidualność.
DODATKI
TOREBKA
Torebka to nieodzowny element dla każdej kobiety. Powinna być stonowana,
minimalistyczna, wtedy będzie pasować do wielu różnych stylizacji.
Musi spełniać głównie funkcje praktyczne, dostosowane do charakteru naszej pracy. Zapomnijmy o mocnych kolorach i modnych printach, zamiast tego postawmy na jakość i porządne wykonanie.
Idealne będą duże torebki/teczki, listonoszki, kuferki, chanelka na łańcuszku lub nawet elegancki niewielki plecak.
BUTY
Obuwie w business casual daje nam bardzo szerokie pole do popisu.
Oczywiście wiadomo, że najlepiej kobieca sylwetka wygląda w szpilkach, ale śmiało możemy je zastąpić czółenkami na niskim obcasie lub słupku, są o wiele wygodniejsze a prezentują się równie dobrze.
Idąc dalej śmiało możemy założyć baleriny, lordsy, oxfordy lub mokasyny.
Najważniejszą zasadą jet to aby palce były zawsze przykryte !!! Pięta natomiast może być widoczna.
Pamiętajmy o tym, aby buty zawsze były czyste.
Buty sportowe TAK czy NIE ???
Zdecydowanie TAK, ale z odpowiednią stylizacją i o klasycznym fasonie.
Garnitur damski to idealna propozycja w połączeniu z minimalistycznymi butami sportowymi, które nadadzą całości indywidualnego sznytu.
Osobiście uwielbiam takie połączenie a obuwie sportowe w dress codzie jest coraz bardziej akceptowane i coraz śmielej wpisuje się w business casual.
BIŻUTERIA
Sporo źródeł podaje, aby postawić na jej oryginalną, a nie sztuczną wersję.
Sama polecam dobrać biżuterię przede wszystkim do kształtu naszej twarzy i długości szyi i upodobań.
W obecnym momencie jest tak szeroka oferta pięknej biżuterii, sztucznej lub ręcznie robionej z naturalnych kamieni wręcz artystycznej, że o zakupie jej w oryginalnej lub sztucznej wersji decyduje tylko zasobność klienta.
Biżuteria w business casual podkreśla charakter, naszą indywidualność i kreatywność dlatego śmiało możemy zastąpić srebro, złoto i kamienie szlachetne bardziej kolorową, naturalną biżuterią.
Klasyczny łańcuszek zastępujemy dłuższym, bardziej ozdobnym, pamiętając jednak o umiarze. Minimalistyczny zegarek zamieniamy na bardziej modowy z ozdobną bransoletą tub tarczą.
Bardzo ciekawe i oryginalne są ostatnio broszki, świetnie zastępują naszyjniki, dodają stylizacji (nawet tej najbardziej klasycznej) indywidualny charakter i wyjątkowy look.
Wiem, że broszka kojarzy się Wam pewnie z babcią, ale proszę mi uwierzyć, że są dostępne przepiękne, bardzo modne i oryginalne broszki — sama się w nich zakochałam i widzę jak ogromny podziw wzbudzają w otoczeniu.
Podsumowując — umiarkowana elegancja i swoboda to podstawa w stylizacji business casual, pozwala na większą wolność w doborze stylizacji do pracy jednak pamiętajmy, że nie oznacza to możliwości zakładania luźnej koszulki, dżinsów i sandałów.
Rozpoczynając pracę w firmie konieczne zapoznajmy się z obowiązującym w niej Dress codem.
Pamiętajmy również, aby unikać „złodziei wizerunkowych”, o których możecie przeczytać w moim artykule ->
„Jak uniknąć złodziei wizerunkowych? Najczęstsze błędy codziennej stylizacji”.
Jeśli mimo wszystko, po przeczytaniu moich rad potrzebujesz pomocy w zorganizowaniu swojej biznesowej garderoby, serdecznie zapraszam Cię do kontaktu. Wspólnie dojdziemy do najlepszych rozwiązań, byś czuła się w pracy zawsze pięknie, pewnie i profesjonalnie.
Stylista Osobisty — Magdalena Lipińska
Pozwól, żeby zaopiekowali się Tobą specjaliści.